ffdc ffdc .

ffdc

مراقبت از زخم ديابتي

 كردن اين مشكل كنيد.نكات مهم مراقبت از زخم ديابتي و كنترل آنزماني يك برش كوچك نياز به يك شستشوي سريع و يك باند داشت و يك بوسه شفا بخش جادويي مادران براي فرزندانشان اما اگر ديابت داريد، ساييدگي، برش يا زخم پوست نياز به مراقبت و نظارت بيشتر دارد چراكه در اكثر افراد مبتلا به ديابت، زخم ها خيلي آرام تر بهبود ميابند.
ديابت همچنين احتمال ابتلا به عفونت را در زخم هاي كوچك افزايش مي دهد، برش كوچك مي تواند به يك عارضه بزرگ و بسيار جدي تبديل شود به عنوان مثال، آسيب كوچك در پا مي تواند منجر به زخم هاي پا شود.
زخم هاي پاي ديابتي كه زخم هاي دردناكي است اگر به درستي درمان نشود در نهايت منجر به قطع عضو پا مي شود .15 درصد از افراد مبتلا به ديابت را تحت تاثير قرار مي دهد، بله قطع عضو يك احتمال واقعي در موارد شديد است اشتباه فكر نكنيد، "اين براي همه اتفاق نخواهد افتاد." با ما در اين بخش از بهداشت و سلامت نمناك همراه شويد تا نكات مهمي را براي پيشگيري از بروز هر وضعيت نامناسب بدانيد.
 زخم ديابتي
عوامل موثر در تشديد زخم و عفونت در بيماران ديابتيديابت مي تواند به يك سيستم ايمني ضعيف منجر شود كه مي تواند زمان لازم براي بهبود را افزايش دهد. هنگامي كه ميزان گلوكز خون بالا باقي مي ماند، عملكرد گلبول هاي سفيد خون را مختل مي كند، و در نتيجه ناتواني در مبارزه با باكتري ها اتفاق مي افتد.ديابت كنترل نشده با گردش خون ضعيف همراه است. سلول هاي قرمز خون با گردش خون كاهش مي يابند، بدين معني كه تحويل مواد مغذي به زخم سخت تر مي شود.  به عنوان يك نتيجه، آسيب ها به آرامي بهبود مي يابند يا ممكن است در همه موارد بهبودي نداشته باشند.عوارض نوروپاتي يا عصبي، يكي از عوارض جانبي ديابت، همچنين مي تواند وضعيت را بدتر كند. ابتلا به زخم هاي كوچك مي تواند با ديابت چالش برانگيز باشد، اما شما مي توانيد مشكل را با صبر كمي و دانش خوب درباره آنچه كه بايد انجام دهيد، درمان كنيد. تشديد زخم ديابت
ترفندهاي خانگي مراقبت از زخم در افراد مبتلا به ديابتهميشه و هميشه اصلي ترين راه حل درمان در مورد زخم هاي ديابتي ، بايد توسط پزشك متخصص انجام شود چرا كه او تمام شرايط جسمي شما را ميداند و با توجه به همان شرايط درماني را تجويز يا منع مي كند . علاوه بر روش هاي درماني طب مدرن چندين نكته و پيشنهاد خانگي براي افراد ديابتي در رابطه با زخم پاي ديابتي وجود دارد كه شامل :
1. تميز نگاه داشتن و بررسي زخم ديابتيقبل از شروع هر گونه درمان، منطقه آسيب ديده را كاملا تميز كنيد. تميز كردن مناسب زخم، بهبود زخم را تسريع مي بخشد و خطر عفونت را كاهش مي دهد. ساده ترين راه براي پاك كردن زخم هاي جزئي با آب تميز است اين كمك خواهد كرد كه خاك، باقي مانده ها و باكتري ها را تا آنجا كه ممكن است حذف كنيد.
براي شستن زخم ها از آب سرد بافشار متوسط ​​و صابون ملايم استفاده كنيد. اگر آب تصفيه شده نداريد، از آب جوشيده شده و سرد، يا آب مقطر استفاده كنيد.با استفاده از يك حوله تميز، سطح را خشك كنيد.يك لايه ضخيم از هر كرم ضد عفوني كننده تاييد شده را روي محل مورد نظر اعمال كنيد.با يك پانسمان استريل يا باند محل را بپوشانيد .پانسمان را اغلب حداقل دو يا سه بار در روز تعويض كنيد.در عين حال، مهم نيست كه زخم هاي جزئي هستند، اگر شما ديابتي هستيد، بايد زخم را بيشتر بررسي كنيد.هر گاه باند را برداشتيد، منطقه آسيب ديده را براي وجود هر شكلي از عفونت كاملا بررسي كنيد.اگر متوجه اختلال شديد، بلافاصله با پزشك خود مشورت كنيد. تميز كردن زخم 
2. مديريت سطح قند خونبراي كاهش خطر ابتلا به عفونت از زخم هاي كوچك و كاهش آن، همچنين مهم است كه سطح قند خون خود را كنترل كنيد ، سطح بالاي گلوكز خون مي تواند روند بهبود را تاخير دهد و حتي خطر ابتلا به عفونت را افزايش دهد.
مطالعه 2013 در مورد جراحي پلاستيك و ترميمي نشان داد افرادي كه تحت عمل جراحي براي زخم هاي ديابتي مزمن قرار مي گيرند، احتمالا به طور كامل بهبود مي يابند اگر گلوكز خون در زمان عمل جراحي كنترل شود بنابراين، هنگامي كه از هر گونه زخم رنج مي بريد، كنترل قند خون ضروري است.
شما مي توانيد اين كار را با خوردن غذاهاي سالم و ديابتي انجام دهيد و حداقل 30 دقيقه فعاليت بدني را به صورت روزانه اضافه كنيد همچنين فراموش نكنيد كه داروها و انسولين خود را در زمان تعيين شده توسط پزشك مصرف كنيد. ميزان قند خون ناشتا و بعد از غذا را چندين بار در روز بررسي كنيد و بلافاصله اگر سطح آن بالا باشد، پزشك خود را ببينيد.
مديريت قند خون
3. مراقبت از زخم ديابتي با عسلعسل را مي توان براي درمان زخم ها در افراد ديابتي استفاده كرد ؛ عسل از طريق تحريك بازسازي بافت، انجيوژنز و رشد فيبروبلاست،زخم را بهبود مي بخشد. همچنين اثر اسمزي عسل، زخم را مرطوب و تميز نگه مي دارد، كه براي بهبود مهم است علاوه بر اين، ضد التهابي عسل باعث كاهش درد و تورم مي شود.
يك مطالعه منتشر شده در مجله Wound Care در سال 2008، ايمني و كارآيي عصاره عسل بر روي زخم هاي پاي ديابتي را بررسي كرد و آن را درمان موضعي اميدوار كننده، ايمن و محافظه كارانه دانست.
مطالعه 2014 در مجله كالج پزشكي آيوب نشان مي دهد كه استفاده از عسل به طور قابل توجهي ميزان قطع عضو و بهبود زخم را در زخم هاي پايدار مزمن ديابتي كاهش مي دهد ؛ عسل به عنوان يك عامل شفا دهنده، سريعتر و موثر براي زخم هاي ديابتي در مقايسه با ساير داروهاي مصنوعي از نظر مقاومت و هزينه هاي درمان است.
محل آسيب ديده را با آب مقطر براي رفع جرم و كثيفي بشوييد.عسل را بر روي يك پارچه تميز بريزيد و بر روي زخم قرار دهيد.بانداژ را 3 الي 4 بار در روز عوض كنيد.عسل
4. آلوئه ورا براي مراقبت از زخم ديابتيشما مي توانيد از آلوئه ورا براي درمان زخم ها در افراد ديابتي استفاده كنيد. آلوئه ورا داراي خواص ضد درد، ضد التهابي و آرام بخش است همچنين ژل آن غني از فيات شيميايي است كه مي تواند درد و التهاب را كاهش داده ، رطوبت پوست را افزايش مي دهد و باعث بهبودي مي شود.
مطالعه 1998 كه در مجله Ethnopharmacology منتشر شد، نشان داد كه درمان آلوئه ورا از زخم در موش هاي صحرايي ديابتي مي تواند روند بهبود زخم را با تأثير بر فاز ها مانند التهاب، فيبروپالازي، سنتز و بلوغ كلاژن و انقباض زخم بهبود بخشد. مطالعه بر اين تأكيد مي كند كه اين اثرات ممكن است ناشي از اثرات هيپوگليسمي ناشي از ژل آلوئه باشد.
يك برگ آلوئه ورا را برداريد و ژل آنرا خارج كنيد و به سادگي اين ژل را روي زخم بگذاريد تا زماني كه خشك شود.منطقه را با آب گرم تميز كنيد و با يك حوله نرم خشك كنيد.چند بار در روز تكرار كنيد تا زخم كاملا بهبود يابد.آلوئه ورا
5. استفاده از زردچوبه براي مراقبت از زخم ديابتيزردچوبه يك عامل ضد عفوني كننده طبيعي و آنتي بيوتيك است كه مي تواند براي بهبود زخم هاي جزئي و جلوگيري از عفونت در افراد ديابتي استفاده شود. به دليل وجود تركيب كوركومين در زردچوبه است كه باعث بهبود زخم با تعديل كلاژن و كاهش گونه هاي اكسيژن واكنشي مي شود.
اگر يك زخم كوچك، برش يا ساييدگي خونريزي داشته باشد، پودر زردچوبه خالص و ارگانيك را با احتياط و به مقدار كم در ناحيه آسيب ديده براي كمك به توقف خونريزي استفاده كنيد.براي تسريع بهبود زخم، ½ قاشق غذاخوري پودر زردچوبه را در روغن نارگيل مخلوط كنيد و براي كاهش درد و جلوگيري از عفونت بر روي زخم 2 تا 3 بار در روز استفاده كنيد.شما همچنين مي توانيد 1 قاشق چاي خوري پودر زردچوبه را به يك ليوان شير گرم اضافه كنيد و به مدت چند روز قبل از رفتن به رختخواب اين تركيب را ميل كنيد.زردچوبه
6. مراقبت از زخم ديابتي با روغن نارگيلروغن نارگيل به طور موثر زخم ها را در افراد ديابتي بهبود مي بخشد ؛ روغن به دليل خواص ضد باكتري، ضد التهابي،و مرطوب كننده اش موثر است حتي به درد و تورم همراه با زخم و سايش كمك مي كند.
روغن نارگيل را در ناحيه مورد نظر اعمال كنيد.به خوبي روي موضع بماليد و باند پيچي كنيد ، باند را 2 تا 3 بار در روز تغيير دهيد.همچنين، 1 تا 2 قاشق غذاخوري روغن نارگيل اضافي را به رژيم غذايي روزانه خود اضافه كنيد.روغن نارگيل
7. مراقبت از زخم ديابتي با روغن زيتونروغن زيتون نيز در درمان زخم بسيار موثر است. اين روغن غني از اسيدهاي چرب امگا 3 است كه عملا مي تواند باعث كاهش التهاب شود و از طرفي مي تواند به سرعت بخشيدن به مراحل بهبود زخم كمك كند. اسيد اولئيك و پالميتولئيك موجود در اين روغن و روغن هاي گياهي ديگر به بهبود زخم كمك ميكند.
روغن زيتون
8. مراقبت از زخم ديابتي با يك رژيم غذايي سالمبراي حفظ سطح قند خون و سرعت بخشيدن به روند بهبود، رژيم غذايي شما نقش كليدي ايفا مي كند ؛ شما بايد سعي كنيد برنامه ي غذايي با پروتئين بالا، كربوهيدرات كم، كالري كم داشته باشيد.
همچنين مهم است كه پروتئين كافي بدست آوريد، زيرا اين كمك مي كند كه پوست و ساير بافت هايي كه آسيب ديده اند را درمان كنيد. گوشت، حبوبات و محصولات لبني برخي از منابع خوب هستند.
همچنين، بيشتر غذاهاي غني از ويتامين هاي C و E بخوريد، زيرا اين آنتي اكسيدان هاي قوي تقويت سيستم ايمني بدن را براي مبارزه با عفونت ها افزايش مي دهند و همچنين باعث بهبودي سريع زخم مي شوند. برخي از غذاهاي منبع ويتامين C شامل پرتقال، گوجه فرنگي، توت فرنگي، كلم بروكلي و فلفل قرمز هستند.
خوردن غذاهاي داراي فيبر بالا مانند ميوه ها، سبزيجات، لوبيا، دانه هاي غلات و آجيل نيز براي اين دسته افراد اهميت ويزه اي دارد. فقط خوردن مهم نيست بلكه اندازه آن نيز اهميت دارد، سعي كنيد 5 تا 6 وعده غذايي كوچك را جايگزين 2 الي 3 وعده غذايي بزرگ كنيد.
رژيم غذايي
نكات اضافي در مراقبت از زخم افراد ديابتياطمينان حاصل كنيد كه هرگز پا برهنه حتي در داخل خانه راه نرويد.مهم است كه داخل كفش خود را براي نبود سنگ يا شيي ديگر بررسي كنيد.سعي نكنيد زگيل يا زخم هاي پا را به روش غلط از بين ببريد.اگر كبودي يا تورم وجود داشته باشد مي توانيد يك كمپرسور سرد را در ناحيه آسيب ديده اعمال كنيد.لباس هايي را كه مي تواند به ناحيه زخم آسيب برساند استفاده نكنيد.اجتناب از مصرف سيگار و مصرف الكل مهم است ، زيرا روند بهبودي را تاخير مي دهد.افزايش پروتئين براي سرعت بخشيدن به زمان بهبودي توصيه مي شود.براي حفظ هيدراتاسيون بدن و پوست، مقدار زيادي آب بنوشيد.هر روز قبل از رفتن به رختخواب، پاهاي خود را به طور كامل بررسي كنيد تا نشانه هايي از پلاكت ها، زخم ها، بريدگي، خراش، يا هر گونه آسيب هاي كوچك كه مي تواند منجر به يك مشكل مهم شود را نداشته باشيد.شما مي توانيد عفونت هاي پا ديابتي را از طريق شستن و تميز كردن منظم محدود كنيد.كفش هايتان را به دقت انتخاب كنيد تا براي هر دو پا مناسب باشند و باعث ايجاد تاول يا زخم بر روي پاها نشوند. سخن پاياني
تمام نكات و روش هاي پيشنهادي تنها با مشورت و اجازه ي پزشك معالجتان قابل استفاده هستند و هيچ يك بصورت خودسرانه نبايد مورد استفاده شوند.منبع:نمناك


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۱۵:۵۴ توسط:vvcv موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :